Novosti 2021

NOVOSTI

Novosti
BMW M
BMW M
BMW M
BMW M
BMW M
BMW M
BMW M
24.02.2021

BMW M MODELI OSVAJAJU SRBIJU. VEŽITE SE! „M“ – NAJMOĆNIJE SLOVO NA SVETU STIŽE NA STAZU CENTRA NAVAK

Sjajna vest za sve ljubitelje BMW M automobila, da su BMW M3 i BMW M4 stigli u Srbiju, od danas je još veća za „BMW M Power Experience“, program škole dinamične vožnje, koji će od 15. marta biti dostupan u centru NAVAK.

 

Novo poglavlje za BMW M automobile u Srbiji upravo je počelo i to potpisivanjem ekskluzivnog ugovora između kompanije Delta Motors i centra NAVAK, koji donosi BMW M Power Experience , iskustvo u vožnji na trkačkoj stazi u najnovijim BMW M modelima.

 

Mladen Alvirović, jedna od najuticajnijih ličnosti iz sveta automobilizma, a od nedavno sertifikovani BMW Driving Experience instruktor, će za sve ljubitelje sportskih automobila i trkačke staze održavati individualne i grupne treninge u okviru centra NAVAK na BMW M3 Competition i BMW M4 Competition modelima, dok se planira proširenje saradnje i na druge BMW M modele.

 

„BMW M3 Competition i BMW M4 Competition su po dolasku u zemlju zaobisli prodajni salon i dovezeni su pravo na NAVAK stazu. Prvi put u Srbiji imamo instruktora koga je BMW direktno sertifikovao i to je zaista velika stvar. Verujemo da će klijenti sa Mladenom dobiti treninge najvišeg nivoa na BMW M vozilima, ali pre svega jedinstveno iskustvo u vožnji. Planiramo da partnerstvo Delta Motorsa i NAVAK centra dalje razvijamo i u saradnji sa BMW-om napravimo jedinstven koncept za BMW M iskustvo u vožnji u našem regionu’’ – rekla je Aleksandra Đurđević, generalna direktorka Delta Motorsa, generalnog uvoznika i distributera BMW vozila za Srbiju i Crnu Goru.

 

Mladen Alvirović, prvi čovek centra NAVAK, istakao je: „Sama činjenica da je BMW odobrio moje licenciranje potvrda je da saradnja između Delta Motorsa i centra NAVAK ima, pre svega, međunarodnu podršku i poverenje kompanije BMW da će ljubitelji vozila ove marke i u Srbiji moći da dobiju treninge najvišeg nivoa na M vozilima.

 

Od samog starta u ponudi će biti individualni treninzi sa ličnim instruktorom tokom kojih će polaznici imati priliku da dožive iskustvo vožnje M modela u bezbednom okruženju gde je moguće u potpunosti otključati sve performanse koje nudi spektakularna BMW M tehnologija. To je nešto čime se ne može pohvaliti nijedna zemlja u našem okruženju i što će sigurno mnoge iz dovesti da budu gosti Srbije i Beograda. Zajedno sa tim planiraju se i treninzi sa manjim grupama gde je takođe akcenat na ličnom odnosu i procesu usavršavanja vozačkih veština svakog učesnika zasebno. Deo ovih programa biće i ono po čemu su novi M3 i M4 posebni – ocena veštine kontrolisanog zanošenja odnosno drifta kroz rad jedinstvenog Drift Analyser sistema“

 

BMW M automobili imaju naglašen sportski izgled, izraženu dinamičnost, agilnosti i preciznost i  garantuju maksimalno zadovoljstvo u vožnji kako u svakodnevnoj upotrebi tako i na trkačkoj stazi. BMW Driving Experience je zastupljen na samo 30 tržišta u svetu, licencu poseduje svega 440 sertifikovanih trenera, a danas se njihovom četrdesetogodišnjem iskustvu pridružuje i Srbija.

 

Partnerstvo Delta Motorsa i centra NAVAK predstavlja rezultat uspešne višegodišnje saradnje i označava početak nove priče za BMW M automobile u Srbiji.

 

Pogledajte ekskluzivno predstavljanje BMW M3 Competition i BMW M4 Competition modela, na stazi NAVAK, sa Mladenom Alvirovićem i Guy Katz-om: https://bit.ly/3uykJOP

 

Pročitajte više
50 godina kulturnog angazmana
50 godina kulturnog angazmana
50 godina kulturnog angazmana
19.02.2021

ODGOVORNOST I POUZDANOST SU NAJVEĆE VREDNOSTI. BMW GROUP PROSLAVLJA 50 GODINA SVOG GLOBALNOG KULTURNOG ANGAŽMANA.

 

 

Crvena. Žuta. Plava. Sve je počelo s tri ogromne slike koje je BMW otkupio od umetnika Gerharda Rihtera 1971. Do dana današnjeg, BMW ostaje posvećen i angažovan u kulturnim dešavanjima širom sveta a svoju društvenu odgovornost smatra veoma ozbiljnim segmentom svog korporativnog bića. Sve ove decenije postojanja BMW Group je aktivan u preko stotinu dugoročnih kulturnih inicijativa, u oblasti moderne i savremene umetnosti, klasičnoj muzici, džezu i zvuku, arhitekturi i dizajnu.

 

Ilka Horstmajer članica je Upravnog odbora BMW AG, i direktorka kadrovske službe: “U vremenima naglih promena, odgovornost i pouzdanost su najveće vrednosti. Isto važi i za kulturu. Mi smo istinski posvećeni globalnoj kulturi već čitavih pola veka, i to partnerstvo i dalje traje. Svi mi u BMW Group, istinski verujemo da naša saradnja sa umetnicima predstavlja neodvojivi deo naše društvene održivosti – u prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Ogromno nam je zadovoljstvo da se kao BMW Group ponosno osvrnemo na 50 godina neverovatnog partnerstva zasnovanog na obostranom poštovanju koje nas i povezuje sa najrenomiranijim kulturnim institucijama i umetnicima širom sveta.”

 

Krenimo od muzeja Gugenhajm, preko muzeja moderne umetnosti Tejt, od centra Pompidu do nove Nacionalne galerije (Neue Nationalgalerie). Od opere Staatsoper Unter den Linden i milanske Skale do moskovskog Boljšoi teatra. Od Art Basel do Frieze i Kochi-Muziris bijenala. Korporativni identitet i interkulturalni dijalog suština su poslovnog uspeha kojim se BMW Group diči. Kreativna sloboda bez stega i održivost, posledice su dugoročne saradnje i esencija potrebna svakom dobrom partnerstvu u svetu kulture. Umreženost stručnosti i znanja omogućava interakcije umesto monetarnih transakcija koje su definisane sponzorskim aranžmanima.

 

1971 – Gerhard Rihter - “Rot”, “Gelb” i “Blau”

 

BMW Group postavilja temelje svoje posvećenosti kulturi nabavkom tri ogromne slike koje je izradio nemački umetnik Gerhard Rihter 1971. Upit mu je stigao od Eberharda fon Kuenhajma, tadašnjeg predsednika odbora BMW AG, za tri slike koje je trebalo postaviti u foaje upravo završene upravne zgrade u Minhenu. Od dana otvaranja prepoznatljive zgrade u obliku „četiri cilindra“ koju je projektovao arhitekta Karl Švancer 1973, tri rada pod originalnim nazivom “Rot”, “Gelb” i “Blau” izložena su u dvorani kod ulaza.

 

1973/74 – Postrojenje Dingolfing i izložbe u BMW Group

 

Od svog osnivanja, kompanija je bila usmerena na kulturna dešavanja zbog svojih zaposlenih. Početkom 1970-tih, BMW otvara postrojenje u Dingolfingu. U to vreme pristup sa auto-puta nije postojao a Dingolfing se veoma brzo razvio u mesto privlačno velikom broju kvalitetnih stručnjaka, te je BMW Group vrlo blisko sarađivala sa institucijama kulture kako bi se omogućio pristup lokalnoj umetničkoj i kulturnoj sceni. Skoro istovremeno, nova galerija u severnom Minhenu, u okviru prostora koji pripada BMW-u, izložila je dela koja su stvorili zaposleni. Izložbeni prostor uređen je s idejom da se prikaže uloga automobila u savremenoj umetnosti (The Automobile in Contemporary Art), te je dovela do saradnje sa čuvenim Minhenskim muzejima moderne umetnosti poput Haus der Kunst i Pinakotheken.

 

1975 – Rođen je BMW Art Cars

 

Pasionirani ljubitelj umetnosti i reli vozač, Francuz Erve Pulen (Hervé Poulain) u saradnji s osnivačem divizije BMW Motorsport Johenom Nirpašom (Neerpasch) započinju projekat BMW Art Car i nagovaraju Aleksandera Kaldera (Calder) da dizajnira Pulenov trkački BMW 1975. Ideja je pretočena u oslikani BMW 3.0 CSL koji se trkao na 24 sata Le Mana te godine, gde je, zahvaljujući svom upečatljivom izgledu odmah postao favorit publike. Od tog dana još 19 umetnika iz celog sveta dalo je svoj doprinos raznim kreacijama koje su deo kolekcije BMW Art Cars, zasnovane na savremenim BMW trkačkim modelima i automobilima, uključujući Roja Lihtenštajna (1977, BMW 320i), Endija Vorhola (1979, BMW M1), Roberta Raušenberga (1986, BMW 635 CSi), Ester Mahlangu (1991, BMW 525i), Dejvida Hoknija (1995, BMW 850 CSi), Dženi Holcer (1999, BMW V12 LMR), Džefa Kunsa (2010, BMW M3GT2), Olafura Eliasona (2007, BMW H2R), Džona Baldesarija (2016, BMW M6 GTLM) i Čao Fei (2017, BMW M6 GT3). Ove “kotrljajuće skulpture” fascinantan su prikaz spoja moto-sporta i dizajna, umetnosi i tehnologije.

 

1979 – Početak saradnje i partnerstva javnih i privatnih delatnika u Nemačkoj

 

U saradnji sa Upravom grada Minhena, BMW Grupa osniva Spielmotor München e.V., možda i najstarije partnerstvo javnog i privatnog sektora. Cilj saradnje bilo je uspostavljanje i dalji razvoj grada, ne samo na regionalnoj već i na međunarodnoj kulturnoj mapi. Vremenom je Spielmotor proširio svoj program i na Minhensko Bijenale novih muzičkih pozorišta 1988, eksperimentalni festival SPIELART 1995. i festival savremenog plesa DANCE 1998.

 

Najznačajniji detalji i digitalizacija

 

Tokom proteklih pet decenija, povećenost kulturi BMW AG ide dalje od projekata poput BMW Art Cars u kojem su učestovali renomirani umetnici. Portfolio je obuhvatio i čuvene muzičare poput Daniela Barenboima i Ane Netrebko, koji su svojim izvođenjima očarali desetine hiljada slušalaca na Berlinskom Bebelplacu, tu su i mladi umetnici poput Samson Jang i Lili Čan, spremni da svoja studijska ostvarenja i inspiraciju podele sa celim svetom. U saradnji sa mnogim drugim partnerima, BMW Group razvija i sopstvenu inicijativu u koju su uključeni BMW Guggenheim Lab, BMW Tate Live, BMW Open Work by Frieze, BMW Welt Jazz Award, BMW Art Guide by Independent Collectors, BMW Art Journey uz seriju besplatnih operskih koncerata u Berlinu, Minhenu, Moskvi i Londonu. Uz program Rolls-Royce Arts Programme i saradnji sa različitim dizajnerima na projektu MINI, svi brendovi unutar BMW Group imaju aktivnu ulogu na kulturnoj sceni. Pored svega navedenog, BMW Group podržava muzeje, umetničke sajmove, orkestre, džez festivale i operske kuće po celom svetu. BMW OPERA NEXT digitalno sarađuje sa Staatsoper Unter den Linden od 2019, a BMW Group koristi ovu priliku da digitalnim putem otvori operu mlađoj publici i olakša pristup kulturnim sadržajima. Pomenućemo inicijativu na kojoj su radili Art/Tech Grant i Moskovski Garage Museum savremene umetnosti i Studio Drift na koreografiji više stotina dronova koji su na večernjem nebu ukrasili Meksički zaliv, stratešku saradnju sa Drift studiom, Artsy i Acute Art ili Cao Fei, koja je predstavila svoju BMW Art Car preko App i AR u virtuelnom prostoru, tek su ilustracije koliko se BMW Group kao jedna tehnološka kompanija angažuje kroz digitalnu transformaciju i ne zaboravlja na svoju posvećenost kulturi od koje ne odustaje ni u budućnosti.

Pročitajte više
Zelena auto industrija
Zelena auto industrija
Zelena auto industrija
Zelena auto industrija
Zelena auto industrija
18.02.2021

BMW GRUPA KORISTI ZELENU ENERGIJU

BMW grupa započela je nabavku aluminijuma proizvedenog korišćenjem solarne energije što predstavlja važnu stavku ka cilju da se do 2030. godine smanji emisija CO2 u mreži dobavljača za 20%.

 

Budući da je proizvodnja aluminijuma visoko energetski intenzivna, upotreba zelene energije, poput solarne električne energije, nudi znatan potencijal za smanjenje emisije CO2. Zbog toga BMW grupa takođe planira da dugoročno nabavlja aluminijum proizveden “zelenom snagom” i time omogući da se izbegne približno 2,5 miliona tona emisije CO2 tokom narednih deset godina.

 

Težimo da vodimo put održivosti i sistematski sprovodimo svoje ciljeve. Moći ćemo da ispunimo preko 50% naših ciljeva smanjenja emisije CO2 u mreži dobavljača, samo koristeći zelenu energiju. Korišćenje solarne električne energije za proizvodnju aluminijuma glavni je korak u ovom pravcu “, rekao je dr. Andreas Vendt, član Upravnog odbora BMW AG-a zadužen za nabavku i mrežu dobavljača. Aluminijum nalazimo u zemljinoj kori, međutim ne u svom čistom stanju, te njegov proizvodni proces zahteva veoma velike kolčine električne energije.

 

Aluminijum proizveden sunčevom snagom obrađuje se u livnici lakih metala u fabrici BMW grupe u nemačkom gradu Landshut, u kojoj se inače proizvode delovi karoserije i pogonskih sklopova. Nabavka 43.000 tona “solarnog” aluminijuma obezbediće skoro polovinu godišnjih potreba livnice u ovoj fabrici.

 

Trend usmeren ka e-mobilnosti i smanjenju emisije CO2 u korišćenju vozila zahteva da i proizvodnja same baterije elektrifikovanog vozila treba da bude u skladu sa tim. Iz tog razloga BMW grupa postigla je dogovor sa svojim dobavljačima da se u proizvodnji nove, pete generacije baterije, koristi samo zelena energija za proizvodnju baterijskih ćelija.

 

BMW AG preduzima i dodatne korake u očuvanju retkih materijala te se fokusira na korišćenje recikliranih sirovina, čime se dodatno umanjuje emisija CO2.

Pročitajte više
Radno vreme salona i servisa
12.02.2021

RADNO VREME SALONA I SERVISA

Obaveštavamo Vas da će povodom Dana državnosti - ponedeljak 15. i utorak 16. februar 2021. godine biti neradni dani za kompaniju Delta Motors.

Pročitajte više
BMW Startup Garage
BMW Startup Garage
BMW Startup Garage
10.02.2021

BMW STARTUP GARAGE

Budućnost mobilnosti je uzbudljiva i dinamična. Uskoro ćemo u svojim automobilima moći da vidimo mnoge novotarije na kojima se upravo radi, unutar BMW Startup Garage - zasebnog korisničkog odeljenja BMW Grupe.

 

Bernhard Šembek (Schambeck), šef BMW Startup Garage; Eitan Grosbard i Boaz Mizraki iz izraelskog startapa Tactile Mobility objašnjavaju kako se saradnja odvija i kakve sve sjajne pogodnosti sa sobom donose.

 

  • G. Šembek, danas ste došli na posao u BMW seriji 3. Kakvi su vam utisci?

Bernhard Šembek: Kad sam bio mali, BMW brend sam poistovećivao sa Serijom 3. Za mene je BMW Serije 3 srce i duša BMW-a. Savršeni spoj svih gena BMW brenda: Ima svoj sportski dizajn i izvanredno je dinamična u vožnji, uz to je savršena za svakodnevne vožnje. Posebno mi se sviđa kokpit kabine, jer je savršeno funkcionalan i ergonomičan. Akustičnost u unutrašnjosti vozila je zaista vrhunska – najkvalitetnija u ovoj klasi.

 

  • Kakav je osećaj provoditi radni dan u potrazi za novim idejama koje bi mogle da promene današnju sliku sveta?

Bernhard Šembek: Fantastičan je osećaj biti deo tako kreativnog i posvećenog tima. Neverovatno je uzbuljivo razmišljati unapred, identifikovati nove trendove i tehnologije u tako ranoj fazi, a zatim ih i ostvariti. Većina ideja na kojima radimo postaće deo iskustva naših klijenata za tri, četiri ili pet godina.

 

  • Koje su sve odlike ideje koja je zanimljiva a ima i pravi potencijal da finansijski uspe?

Eitan Grosbard: Ideja treba da popuni neku prazninu ili ispuni potrebu. Trebalo bi da bude laka za primenu i merljiva, tako da se može masovno koristiti bez prevelike potrebe za adaptacijama. Naravno da u svemu tome potrebe i zahtevi tržišta igraju veoma važnu ulogu. Ako želimo da dobra ideja ima bilo kakvu šansu da finansijski uspe, neophodna je podrška profesionalnog tima menadžera koji će neprestano raditi na unapređenjima i promociji.

 

  • Šta sve klasična organizacija poput BMW AG može naučiti o upravljanju, strategiji i trendovima iz ovog sveta mobilnih startap preduzetnika?

Bernhard Šembek: Svaki startap trpi enormne pritiske u smislu finansija i vremena dok svojim idejama pokušava da se probije na tržište. Na taj način se razvija sposobnost prepoznavanja suštine. Čak i velike, svestrane korporacije, koje su aktivne u mnogim oblastima i s obiljem resursa, to mogu da primete. Stalno se postavlja i pitanje šta je bilo ispravno i šta je sve juče funkcionisalo. To naravno ne znači da će biti dobro i sutra. U ovakvim postavkama funkcionišu svi startapi.

 

  • Kako inovativni proizvodi postaju deo BMW Startup Garage?

Bernhard Šembek: Postoji mnogo načina po kojima ih identifikujemo. Koristimo veoma veliku međunarodnu mrežu, interno i preko svojih tehničkih kancelarija širom sveta, preko akceleratora ili ulagačkih kompanija i partnera koji su odlično povezani u startap ekosistemu. Neki od startapa direktno dolaze kod nas preko BMW ogranaka. Imamo i vebsajt preko kojeg nas startapi mogu kontaktirati. Njihove ideje se mogu plasirati unutar BMW Grupe, ako na primer, nađemo neku uzbudljivu tehnologiju koja odgovara potrebama BMW Auto Grupe. Zajedno sa našim specijalizovanim sektorima započinjemo fazu procene startapa. Ako ispune neke kvalitativne kriterijume, započinjemo pilot projekat. Može se reći da na neki način startapi već rade na opipljivim projektima unutar BMW-a. Ako je ishod pilot projekta pozitivan, prelazi se u fazu daljeg razvoja projekta ili direktnog serijskog razvoja u BMW-u.

 

  • G. Mizraki, šta vas je motivisalo da osnujete startap Tactile Mobility?

Boaz Mizraki: Već dvanaest godina sam motivisan da pronađem način kako da se od tačke A do tačke B prevezem uz minimalnu potrošnju goriva. Rezultat potrage bila je firma MobiWize Solutions Ltd. nastala 2012. Prepoznali smo potrebu za opipljivijim merenjem podataka nakon nebrojenih provera u realnim situacijama, a posebno kod autonomnih modela. Mi smo razvili taj softver. Kompanija MobiWize je promenila ime u Tactile Mobility 2018. Snabdevamo BMW AG softverom koji koristi nevizuelne senzore ugrađene u vozilo a koji analiziraju površinu podloge u kontaktu sa gumama, i omogućavaju veoma precizno merenje uslova na putu, kao i upravljačkih i dinamičkih funkcija vozila.

 

  • Kako BMW vidi saradnju sa kompanijom Tactile Mobility?

Bernhard Šembek: Veoma profesionalno i veoma obećavajuće – od prvog trenutka. I pre samog pilot projekta svi smo u odeljenju shvatili da Tactile Mobility ima jedan zaista uzbudljiv, izvanredan pristup. To je baš ono što smo i tražili. Nama su pomogli da napravimo značajan pomak u odnosu na pređašnje stanje. To kako radi ova tehnologija oborilo je sve s nogu, a sigurni smo da će se relativno brzo pojaviti i na tržištu. I biće tako. Već početkom 2021. treba da uđe u serijsku proizvodnju.

 

  • Kako izgledaju prostorije u kojima radite?

Bernhard Šembek: To je jedna veoma otvorena arhitektura, s puno svetlosti i drveća, ekstremno otvorena atmosfera sa fleksibilnim zonama i radnim prostorom. Ova nova zgrada podignuta je kada je BMW Startup Garage osnovan u Garhingu. Konkretna saradnja između odeljenja i startapa je specifična za svaki projekat i zavisi od toga da li testiramo neku inovaciju u vozilu ili smo u pilot projektu novog IT rešenja za korisnički servis. Nama je veoma važna dobra saradnja između odeljenja koja rade sa startap kompanijama, a BMW Startup Garage se brine da tako i bude. Svi startapi imaju otvoren poziv da koriste naš prostor za projektne sastanke ili prezentacije, kako to odeljenja već i čine.

 

  • Koliki je tim koji radi u BMW Startup Garage?

Bernhard Šembek: Trenutno, naš BMW Startup Garage tim čini 16 zaposlenih iz celog sveta. U Garhingu trenutno rade četiri osobe, imamo kolege u Šangaju, Južnoj Koreji i Japanu. Sada imamo i predstavništvo u Izraelu (Tech Office) i u SAD. Ima tu ljudi u raznim odeljenjima, u sektoru za razvoj, u proizvodnji, ili BMW Group IT sektoru kao i u sektoru nabavke.

 

  • Gde se kriju potencijalno nove mobilne tehnologije?

Bernhard Šembek: Inovacije i trendovi mobilnih tehnologija kriju se u dve nove buduće oblasti: digitalizaciji i elektrifikaciji digitalnih proizvoda koji postaju sve važniji našim klijentima, koji očekuju besprekorno digitalno iskustvo dok su u vozilu. To znači da važnost softvera u automobilima neprestano raste. Tehnološki skokovi poput veštačke inteligencije, novih interaktivnih koncepata čovek-mašina, uz savršeno integrisane kompjutere visokih performansi, zajedno čine osnovu za revoluciju korisničkog iskustva. Jedno takvo iskustvo je i IPA kod BMW modela BMW Serije 3, koji omogućava prirodnu i interaktivnu glasovnu interakciju. Opšte uzev, brzina će, što je takođe trend, postati primarni režim rada u vozilu. Sistem glasovne asistencije koji savršeno radi i završava mnoge vaše zadatke, daće vozaču priliku da se u potpunosti posveti nekim drugim stvarima.

 

  • Da li u okviru BMW Startup Garage radite i na projektu Inteligentnog personalnog asistenta?

Bernhard Šembek: Kada se čini da je sistem lagan, besprekorno uklopljen i intuitivan kao što je to slučaj s Inteligentnim personalnim asistentom, obično se radi o veoma kompleksnom i tehnološki izazovnom projektu. Na primer, potreban vam je sistem ultra brzog prepoznavanja govora, koji mora biti savršeno uparen sa sistemom prepoznavanja pokreta i emocija. Od Inteligentnog personalnog asistenta traži se da razume kontekst. Mora da savlada sve što korisnik preferira a to znači da obrađuje podatke u realnom vremenu i odmah obezbeđuje povratnu informaciju. Za sve to morate uraditi mnogo tehnoloških blokova, poput onih koji uključuju veštačku inteligenciju. Neophodne su moćne mašine koje mogu mnogo i brzo da uče, tehnologije inteligentnih senzora i još mnogo toga. Startapi pomažu svojim parcijalnim rešenjima koja se uklapaju u konačno rešenje i korisničko iskustvo.

Pročitajte više
Inteligentni personalni asistent
Inteligentni personalni asistent
Inteligentni personalni asistent
Inteligentni personalni asistent
28.01.2021

HUMANIZACIJA TEHNOLOGIJE - INTELIGENTNI PERSONALNI ASISTENT

Novi BMW iX, po prvi put u istoriji BMW-a, vizuelno oživljava Inteligentnog personalnog asistenta. Tim BMW AG koji je radio na razvoju, dodatno pojašnjava faze vizuelnog dizajna. Džo Navaro, specijalista za govor tela, koji je prethodnih 25 godina radio za FBI, objašnjava kako funkcioniše govor tela i šta je sve važno za vizuelizaciju veštačke ličnosti.

 

Nova generacija Inteligentnog personalnog asistenta krupnim koracima stiže u vaše vidno polje. Svetlucave čestice na ekranu oživljavaju i mogu prenositi razne emocije tokom razgovora sa vozačem. Ovakav minimalistički dizajn odabran je od preko hiljadu različitih ideja na kojima je radilo BMW odeljenje za razvoj dizajna (BMW Design Development).

 

“Prelomna tačka u ovom projektu bio je je trenutak kada smo shvatili da Inteligentnom personalnom asistentu ne treba prići iz perspektive tehnologije ili dizajna, već iz humanog ugla i neverbalne komunikacije,” kaže Džesika Kovi, šefica dizajnerskog tima - Experience Design Lead BMW – i članica tima koji je radio na razvoju Inteligentnog personalnog asistenta: “Od tog trenutka sva naša pažnja bila je usmerena na dizajn 3D pokreta.” Suština karaktera Inteligentnog personalnog asistenta nastala je iz inspiracije o modernom Šerloku Holmsu u izvođenju Benedikta Kamberbača (Benedict Cumberbatch) i savremene verzije Kjua (Q) iz filmova o Džemsu Bondu (Ben Whishaw): “Svaki put briljantni i usredsređeni ali sa osmehom.”

 

Tokom prvih internih testiranja, tim je koristio 3D Kinect video kameru kako bi snimio sve učesnike koji su na pitanja odgovarali isključivo govorom tela. “Imali smo i belu animiranu kutiju koja se pomerala i beležila odgovore koje su pravi ljudi davali svojim pokretima tela – kao deo inspiracije za Inteligentnog personalnog asistenta,” objašnjava Kovi.

 

Ta vrsta bihevioralnog kopiranja dala je veoma suptilne rezultate. Sve ih je potvrdio i istaknuti stručnjak za procenu govora tela Džo Navaro, koji je prethodnih 25 godina proveo na pozicijama agenta i kontrolora u Saveznom istražnom birou SAD. Njegovo objašnjenje je veoma uverljivo: “Postoji znatan broj obrazaca ponašanja koja pokazuju da se osećamo komforno. Mozak radi po principu binarnosti: lepo nam je ili nam nije lepo. Ljudi su morali da se razvijaju tim putem jer bi u suprotnom bilo veoma komplikovano odgajati decu. Kada se osećamo komforno, naši pokreti su mekši, naši mišići lica su relaksirani. Češće se osmehujemo, okrećemo se ka osobi s kojom razgovaramo, češće diramo dlanovima. Ako poželimo primer ovakvog ponašanja, dovoljno je da pogledamo interakciju između majke i bebe ili između dvoje zaljubljenih. Videćete mnogo ponašanja koja prikazuju dobro raspoloženje, i uzvratno, identično ponašanje. Oni se kopiraju. Najupadljiviji detalj je opuštenost mišića lica.”

 

BMW-ov tim dizajnera se ozbiljno usredsredio na sistem ovakvog ljudskog ponašanja. "Započeli smo novu eru u dizajniranju detalja s aspekta humanizacije tehnologija,” dodaje Kovi. “Znate, tehnologija je uvek bolja kada uspe da vas iznenadi. Zato i imamo takav pristup.”

 

BMW dizajneri koji rade razvoju iskustva korisnika analiziraju svaki aspekt takozvane korisničke potrage za svime što je neophodno, kad i kako im je to neophodno. Svi oni koji voze BMW kao i njihovi putnici moraju se u svakom trenutku osećati komforno. To uključuje i potrebu za interakcijom sa Inteligentnim personalnim asistentom na intuitivan i prirodan način. “Sve je zasnovano na obrascima ponašanja koje ne moramo učiti ispočetka, oni su već usavršeni,” objašnjava Kovi. “Na taj način stvaramo sistem jednostavne strukture sa inspirativnim sekvencama koje vas ohrabruju da i dalje učite.”

 

Specijalista za govor tela g. Navaro, kaže da je u vezi sa BMW brendom već duže od 20 godina. Početkom ove godine, počastio se jednim novim, belim BMW modelom Serije 5.

 

Ovaj stručnjak je veoma iskusan u vizuelizaciji virtuelnih likova, radio je i kao konsultant na snimanjima animiranih likova u velikim filmskim kućama, poput Pixar-a. “Što se više približimo pravom ljudskom iskustvu to rezultat bude bolji,” kaže on. Svojim konkretnim primerima pojašnjava gde se kriju izazovi u animaciji. “Kada nešto naglašavam, podižem obrve – to je ponašanje koje prkosi sili teže. Veštačka inteligencija ne može da pojmi takvu stvar, niti sistem nagrada koji funkcioniše kod ljudi. Na primer, u prijatnom društvu i finom raspoloženju, mi se međusobno nagrađujemo lagano opuštenim mišićima lica. Zenice nam se šire i skupljaju. Što se više približite takvim, suptilnijim pokretima tela tokom vizuelizacije veštačkog lika, to ćete uverljivije moći da mimikom predstavite ljudsko ponašanje. Veštačka inteligencija ima tendenciju da ponekad pretera, jer ne zna šta je stvarni život, dok je čovekov pokret tek neznatan.” Ako shvatite da ljudi ne žude za perfekcijom, već opštim psihološkim blagostanjem, onda ih je lakše ubediti u nešto. BMW-ov tim dizajnera je ovo uzeo u računicu potrebnu za izradu vizuelnog dizajna Inteligentnog personalnog asistenta – iako su do ovih zaključaka stigli sa sasvim druge strane. Albert Mehrabian profesor psihologije iz Kalifornije, se fokusira na važnost verbalnih i neverbalnih poruka u emotivnoj komunikaciji i predstavlja važan izvor inspiracije dizajnerima u BMW-u. Najvažnije je da se oba stručnjaka slažu, nezavisno jedan od drugog.

Pročitajte više
BMW M5 CS
BMW M5 CS
28.01.2021

BMW M5 CS

Još više sportski, još luksuzniji i još ekskluzivniji - BMW M GmbH proširuje svoje redove izuzetno sportskih CS modela predstavljanjem BMW M5 CS. Nadovezujući se na nedavno predstavljene BMW M3 CS, BMW M4 CS i BMW M2 CS, BMW M sada po prvi put predstavlja limitirano, ekskluzivno specijalno izdanje legendarnog modela BMW M5, nudeći izvanredno iskustvo vožnje za četiri osobe. Kao vodeći model u svojoj paleti, BMW M5 CS predstavlja najvišu lestvicu BMW M game i postavlja nove standarde svojim izvanrednim performansama u kombinaciji sa ekskluzivnim i luksuznim izgledom.

 

BMW M GmbH proširuje svoje redove ultra-sportskih CS modela predstavljanjem BMW M5 CS modela (kombinovana potrošnja goriva: 11,3 - 11,1 l/100 km prema NEDC, odnosno  11,3 - 10, 9 l/100 km prema WLTP, kombinovana emisija CO2: 258 - 253 g/km prema NEDC, 257 - 248 g/km prema WLTP).

Njegov V8 motor od 4,4 litra sa 467 kW/635KS čini BMW M5 CS najmoćnijim automobilom u istoriji BMW M modela. Standardne karakteristike uključuju osmostepeni M Steptronic menjač sa Drivelogic i M xDrive sistemom pogona na sve točkove, koji takođe nudi režim 2WD za čisti pogon na zadnje točkove.

Primena laganog dizajna omogućava uštedu od oko 70 kilograma u odnosu na BMW M5 Competition (kombinovana potrošnja goriva: 11,3 - 11,1 l/100 km prema NEDC, odnosno  11,3 - 10, 9 l/100 km prema WLTP, kombinovana emisija CO2: 259 - 254 g/km prema NEDC, 259 - 249 g/km prema WLTP). Sa izmenama na  prednjoj i zadnjoj osovini i dodatno usavršenom kontrolom amortizera, podvozje je prilagođeno manjoj masi vozila i povećanom potencijalu performansi standardnih mix guma Pirelli P Zero Corsa guma za stazu (napred: 275/35 R 20, pozadi: 285/35 R 20).

BMW M5 CS ubrzava od 0 - 100 km/h za samo 3,0 sekunde, a od 0 - 200 km/h za 10,3 sekunde, dok je najveća brzina elektronski regulisana na 305 km/h.

U izuzetnom iskustvu vožnje na BMW M5 CS mogu uživati četiri osobe – i to vozač i suvozač na M Carbon sedištima, a druga dva putnika na pojedinačnim zadnjim sedištima. Presvlake od crne Merino kože imaju privlačne kontrastne panele i ukrasne šavove u Mugello crvenoj. Integrisani nasloni za glavu - sa osvetljenim M5 logotipima za prednja sedišta - prikazuju obris legendarnog kruga Nürburgring.

Perforacija središnjeg markera sa crvenom pozadinom na upravljaču od M Alcantara kože odlika je trkačkih automobila. Ručice menjača su napravljene od karbonskih vlakana, a tasteri na volanu su od crnog hroma.

Laki fiksirani naslon na centralnoj konzoli zamenjuje uobičajeni naslon za ruke sa otvaranjem. Njegova crna Merino koža dopunjena je crvenim dvostrukim šavovima. Crvena boja se takođe koristi za oznaku „CS“ na instrument tabli i između zadnjih sedišta.

Karakteristični BMW „bubrezi“ modela BMW M5 CS, sa okvirima rešetke u Gold Bronze nijansi, sadrže “M5 CS” oznake i poznati M bedž.

BMW laserski farovi sa svetlosnim lajsnama u obliku slova L osvetljeni su žutom umesto belom bojom kada su uključena kratka svetla, duga svetla ili svetlo dobrodošlice, podsećajući na uspešne GT trkačke automobile.

Standardna specifikacija za M5 CS uključuje sportski izduvni sistem od nerđajućeg čelika sa četiri izduvne cevi i M karbonskim keramičkim kočionim čeljustima, standardno obojenim u crveno ili zlatno.

Pored specijalne Brands Hatch Grey metalik nijanse, dostupne su i ekskluzivne mat boje BMW Individual Frozen Brands Hatch Grey metalik i Frozen Deep Green metalik.

Lansiranje novog BMW M5 CS biće na proleće 2021; dok će njegova cena u Nemačkoj iznositi 180.400 evra.

Pročitajte više