NAJNOVIJA GENERACIJA BMW SERIJE Z.

MODELI BMW SERIJE Z - PREGLED.

Krajem 80-ih, BMW se ponovo usredsredio na tradiciju roudstera koja je proistekla iz modela kao što je legendarni BMW 507: vozila sa dva sedišta, sa otvorenim krovom, koja su u osnovi namenjena za uživanje u vožnji. Dakle, „Z“ bi moglo predstavljati nemačku reč za budućnost, „Zukunft“. Svakako je istina da sve modele Serije Z karakterišu izuzetno inovativne, vizionarske specifikacije vozila.

Pročitajte više
BMW Z4 M40i Roadster (G29) tročetvrtinski bočni prikaz vozila tokom vožnje

REZIMIRANI ISTORIJAT BMW SERIJE Z.

Otkrijte razvoj, istoriju i evoluciju izvanrednog modela BMW Serija Z Roadster koji je ispred svog vremena. Saznajte kako nastaju klasici kao što su BMW Z1 i BMW Z8, kao i vozila za širu publiku – BMW Z3 i BMW Z4.

Pročitajte više

REZIMIRANI ISTORIJAT BMW SERIJE Z.

BMW Z1.

BMW Z1 (E30/Z) 7/8 bočni prikaz tokom vožnje

(E30/Z)

Prateći korake legendarnih roadstera kao što su BMW 328 i BMW 507, BMW je lansirao dvosed krajem 80-ih koji će zauzvrat postati klasika: BMW Z1. Dizajniran kao konceptni automobil od strane BMW Technik GmbH, proba je toliko bila uspešna da je vozilo razvijeno za put.

 

Pod vođstvom tadašnjeg glavnog dizajnera Harma Lagaay-a, BMW Z1 je roadster revolucionarnog dizajna. Izuzetno ravna rešetka hladnjaka i hauba koja pada nagoveštavaju ekstremnu dinamiku ovog vozila u krivinama i precizno ponašanje tokom vožnje.

 

Tehnički, automobil je zasnovan na BMW-u Seriji 3 (E30), ali tu se završava svaka sličnost sa serijskim vozilom. To je zbog, između ostalog, izuzetnog dizajna i činjenice da se svih 8.000 jedinica striktno ograničenog roadstera proizvodilo ručno. BMW Z1 je jedino vozilo čije je prototipove razvio i napravio BMW Technik GmbH. Automobil takođe ima nekoliko tehničkih inovacija. Najupečatljivija su vrata koja se spuštaju u bočne pragove, inspirišući čisti osećaj vožnje koji samo BMW Z1 može da prenese. 

 

Ovakav dizajn vrata je moguć samo zbog jedinstvene stabilnosti i torzione krutosti čelične monokok šasije, koja je pocinkovana kao jedan komad. Šasija ne samo da ima koristi od posebne zaštite od korozije, već je i ojačana za 25 procenata. Telo se sastoji od fiberglasa i plastičnih delova. 

 

Zbog svoje direktne veze sa drumom, BMW Z1 pruža iskustvo vožnje poput kartinga. Pokreće ga 2,5 litarski 6-cilindrični motor sa 125 kW (170 KS), preuzet od tadašnjeg BMW-a 325i. Lagani roadster je skoro savršeno izbalansiran, naročito jer je motor pozicioniran iza prednje osovine. BMW uspešno dodaje još jedan klasik u svoju kolekciju roadstera.

 

Period proizvodnje: 1989-1991.
Motori: 2,5 litara (125 kW, 170 ks), 6 cilindara
Dužina/širina/visina: 3,921 mm/1,690 mm/1,277 mm.

BMW Z3.

BMW Z3 Roadster (E36/7) bočni prikaz parkiranog vozila

(E36/7)

Inspirisan ogromnim uspehom BMW-a Z1, proizvođač automobila sa sedištem u Minhenu je potom lansirao BMW Z3, roadster namenjen širem krugu kupaca. Kombinacija lagane konstrukcije, dvoseda sa otvorenim krovom i tipičnog BMW-ovog dinamičnog upravljanja, pokazala se nepobedivom i opstaje do dan danas u svom nasledniku, modelu BMW Z4.

 

Osim nekoliko hiljada jedinica ograničene Serije BMW Z1, kompanija decenijama nije imala u ponudi mali dvosed sa otvorenim krovom sa svim obeležjima BMW-a. Zatim 1995. godine, BMW Z3 izbija na scenu i ulice sveta; mali, ali snažan sa preciznim upravljanjem i prianjanjem na putu. Ovaj uspešan koncept prodat je u oko 297.000 jedinica tokom sedam godina. 

 

Prvobitno opremljen sa 1,8 litarskim ili 1,9 litarskim 4-cilindričnim motorom, od 1996. godine je BMW Z3 dostupan i sa 6-cilindričnim motorom, koji isporučuje 142 kW (193 ks) sa zapreminom od 2,8 litara. Sledeće godine je izašao BMW M Roadster sa 3,2 litarskim 6-cilindričnim motorom, koji se koristi u modelu BMW M3 (E36), te proizvodi snagu od 236 kW (321 ks). 

 

BMW kreće novim putem i 1998. godine predstavlja BMW Z3, sa „shooting break“ oblikom karoserije, slično kupeu. Ekstravagantan oblik daje vozilu izvanredan izgled. Dostupan je samo sa 6-cilindarskim motorom. 

 

Ažuriran model iz 1999. godine ima hromirane prstenove koji su dodati farovima roadstera, te redizajniran, dinamičniji rep, koji je blago podignut na zadnjem delu blatobrana. Zadnja svetla u obliku slova L čine da vozilo izgleda šire. Novi motori obezbeđuju još veći potisak, kao što je 2,2 litarski 4-cilindrični motor sa 125 kW (170 KS). 2,8 litarski 6-cilindrični motor zamenjen je motorom od 3,0 litara, 170 kW (231 ks). A od 2001. godine, BMW M Roadster je u ponudi imao motor iz tada nedavno lansiranog modela BMW M3 (E46): Navedeni motor proizvodi 239 kW (325 KS) i pretvara lagani dvosed u vozilo sa neuporedivom dinamikom i ubrzanjem.

 

Period proizvodnje: 1995-2002
Motori: 1,8-3,2 litara (85-239 kW, 115-325 hs), 4 i 6 cilindara
Dužina/širina/visina: 4.025-4.050 mm/1.692-1.740 mm/1.266-1.306 mm

BMW Z4.

Direktni naslednik modela BMW Z3 je BMW Z4. Roadster je sada značajno veći i takođe je poboljšan u pogledu udobnosti – bez kompromisa po pitanju dinamike i zadovoljstva u vožnji.

Pročitajte više

PRVA GENERACIJA MODELA BMW Z4.

BMW Z4 Roadster (E85) 7/8 bočni prikaz vozila tokom vožnje

(E85, E86)

Naslednik modela BMW Z3, nastao pod pokroviteljstvom glavnog dizajnera Chris Bengle-a, nastavlja koncept kratkog rastojanja između prednjeg dela i prednje osovine, relativno dugog međuosovinskog rastojanja, dugačke haube, kratkog repa. Rezultat je sportsko vozilo, ekspresivno-dinamični roadster sa jednim ciljem: stvaranje užitka u vožnji uz direktan kontakt sa putem i vezu sa okruženjem gde se krećete, bez žrtvovanja udobnosti i najsavremenijih karakteristika. Zbog toga postoji izbor visokokvalitetnih materijala za enterijer. Meki krov ima zagrejano zadnje staklo, što ga čini izdržljivim i pogodnim za svakodnevnu upotrebu.

 

U početku, BMW Z4 je dostupan samo sa linijskim 6-cilindričnim motorom. Proizvodi 125 kW (170 ks) sa zapreminom od 2,2 litra, 141 kW (192 ks) sa 2,5 litara i 170 kW (231 ks) sa zapreminom od 3,0 litara. Šasija sa MacPherson oslanjanjem na prednjem delu u kombinaciji sa zadnjom osovinom sa više karika pruža performanse vožnje koje katapultiraju roadster na vrh svoje klase u smislu dinamike i agilnosti. Od 2005. godine dostupan je novi početni model sa 4-cilindričnim motorom koji obezbeđuje 110 kW (150 KS) sa zapreminom od 2 litra.

 

Ažuriranjem modela 2006. godine, automobilu su dodati prerađeni branici koji, zajedno sa novim LED zadnjim svetlima, stvaraju još dinamičniji izgled. Međutim, mnogo dramatičnija inovacija se tiče snage sportskog automobila: Novi 6-cilindrični motor, N52, pruža veću efikasnost i performanse. Čak i najmanji motor, na primer, proizvodi 130 kW (177 KS) sa zapreminom od 2,5 litara. Štaviše, M varijanta je sada dostupna. Korišćen je motor modela BMW M3 (E46), koji generiše snagu od 252 kW (343 ks) sa zapreminom od 3,2 litra. Ova moćna jedinica takođe pokreće novopredstavljeni kupe. Za razliku od BMW-a Z3, vozilo je hečbek i takođe je dostupno sa 3,0 litarskim motorom i 195 kW (265 ks).

 

Period proizvodnje: 2002-2008
Motori: 2,0-3,2 litara (110-252 kW, 150-343 hs), 4 i 6 cilindara
Dužina/širina/visina: 4.091–4.113 mm/1.781 mm/1.268–1.302 mm

DRUGA GENERACIJA MODELA BMW Z4.

BMW Z4 Roadster (E89) bočni prikaz vozila tokom vožnje

(E89)

Zakrivljene linije, duga hauba, širok rep: Sledeća generacija BMW-a Z4 takođe zna kako da inspiriše. Ne samo zato što je ovo vozilo aktivno uključeno u moto sport i što je trkačka verzija automobila dostupna kupcima. 

 

Evolucijom BMW-a Z4 (E89) zamenjuje se meki krov sa opcionim tvrdim krovom i umesto toga roudster dobija aluminijumski krov koji se uvlači. Kada je zatvoren, jedva da postoji razlika u odnosu na vozila sa redovnim krovom. Ova opcija zamenjuje kupe.

 

Prva vozila ove generacije su pokretali 6-cilindrični motori, u rasponu od sDrive23i sa zapreminom od 2,5 litara i 150 kW (204 ks), do vrhunskog sDrive35i sa 3,0-litarskim motorom koji isporučuje 225 kW (306 ks). Dostupan od 2010. godine, sDrive35is je takođe koristio ovaj motor. Nakon dorade, isporučivao je 250 kW (340 KS), te je predstavljao najsnažniji motor dostupan do kraja proizvodnje 2016. godine. Dva 4-cilindrična motora sa turbo punjenjem su bila dostupna nakon ažuriranja modela 2011. godine. Oni su zamenili manje 6-cilindrične motore. Pored toga, 2013. godine je u ponudi bio nešto manje moćan, početnički motor: 2,0 litarski 4-cilindrični motor sa 115 kW (156 KS).

 

Isporučena bezbednosna oprema je daleko prevazilazila tadašnje norme. Na primer, vozilo je bilo opremljeno sistemom za pomoć pri kočenju i optičkim displejom. Treperenje kočionih svetala i automatski aktivirana svetla upozorenja su pokazivali drugim učesnicima u saobraćaju da BMW Z4 snažno koči. 

 

Takve karakteristike su danas standardne, ali su bile revolucionarne 2009. godine. BMW Z4 takođe ima dinamičku kontrolu vožnje koja omogućava prilagođavanje voznih karakteristika vozila. To uključuje ubrzanje, odziv servo upravljača i promene stepena prenosa za modele sa automatskim menjačem. 

 

Proizvedeno je oko 115.000 jedinica druge generacije modela BMV Z4.

 

Period proizvodnje: 2009-2016
Motori: 2,0-3,0 litara (115-250 kW, 156-340 hs), 4 i 6 cilindara
Dužina/širina/visina: 4,239 mm/1,790 mm/1,291 mm.

TREĆA GENERACIJA MODELA BMW Z4.

BMW Z4 Roadster (G29) bočni prikaz vozila tokom vožnje

(G29)

BMW Z4 (G29), treća generacija roadstera, dovodi Z ideju do krajnosti: Neprilagođen, radikalno progresivan dizajn sa najsavremenijom tehnologijom. 

 

U mraku se odmah ističu LED farovi, a rep osvetljava OLED, organske svetleće diode. Sportsko prisustvo BMW-a Z4 primetno je u svim svetlosnim uslovima. Već na prvi pogled, progresivno upravljanje vozila je istaknuto dinamičnim linijama, koje od prednje strane nastavljaju duž dugačke haube, preko bočnih profila do kratkog, širokog repa. Air Breathers, odnosni otvori za vazduh, koji se koriste na bočnim stranama iza lukova prednjih točkova, takođe obezbeđuju da se izuzetno mala količina vazdušne turbulencije formira samo među lukovima točkova. Krov od tkanine roadstera se otvara i zatvara za zadivljujućih deset sekundi – pri brzinama do 50 km/h. 

 

Zahvaljujući niskom položaju na putu, odličnoj raspodeli težine i čvrstoj šasiji, u modelu BMW Z4 se osećate kao kod kuće na krivudavim seoskim putevima. Visoka stabilnost u krivinama obezbeđuje izuzetno precizno upravljanje i puno užitka tokom vožnje. A 4- ili 6-cilindrični Twin Scroll Turbo motori isporučuju snagu koja savršeno odgovara vozilu, počev od 2,0 litarskog motora od 145 kW (197 ks) do M motora koji modelu BMW Z4 M40i Roadster obezbeđuje 250 kW (340 ks) od 3,0 litara zapremine. 

 

U unutrašnjosti, ekskluzivni materijali BMW Individual mogu se kombinovati u različitim bojama kako bi se stvorio veoma prepoznatljiv izgled. Head-Up displej je takođe dostupan na zahtev. BMW Intelligent Personal Assistant (Inteligentni lični asistent), koji obavlja mnoge funkcije u BMW-u Z4 putem glasovnih komandi, je takođe dostupan. 

 

Period proizvodnje: 2018–
Motori: 2,0-3,0 litara (145-250 kW, 197-340 hs), 4 i 6 cilindara
Dužina/širina/visina: 4,321 mm/1,861 mm/1,304 mm.

BMW Z8.

BMW Z8 Roadster (E52) tročetvrtinski prednji prikaz tokom vožnje

(E52)

Iako svi Z modeli prate tradiciju legendarnih roudstera kao što je BMW 507, kada su u pitanju dizajnerske karakteristike, BMW Z8 više liči na naslednika luksuznih automobila iz 1950-ih. Ekskluzivni dvosed ima slično zakrivljene blatobrane sa veoma dugačkom haubom i kratkim repom. Isto važi i za izuzetne performanse ovog elegantnog i izražajnog automobila.

 

Konceptni automobil BMW Z07, koji je već imao osnovne elemente BMW-a Z8, je 1997. godine izložen na Salonu automobila u Tokiju.  BMW Z8 je kreirao dizajner Henrik Fisker i prvi put stiže u izložbene salone 2000. godine. Svojim zakrivljenim blatobranima i širokim, ravnom prednjom rešetkom, automobil je odražavao stilske elemente BMW-a 507, prenoseći ih u novi milenijum. 

 

BMW Z8 se može pohvaliti naprednim tehničkim dizajnom koji karakteriše samonoseći aluminijumski okvir (tzv. spaceframe), na koji su pričvršćeni delovi karoserije. Ovo značajno smanjuje težinu vozila i dramatično poboljšava dinamiku vožnje. Najupečatljiviji deo je 5,0 litarski 8-cilindrični motor iz BMW M5 (E39S) koji isporučuje 294 kW (400 KS) i obezbeđuje konstantno ubrzanje vrhunskom vozilu. To je bio najsnažniji BMV-ov motor tog vremena.

 

BMW Z8 se isporučuje sa svom opremom kao standard. Ovo uključuje hands-free telefon, navigacioni sistem, klima uređaj, unutrašnjost od pune kože i tvrdi krov od fiberglasa sa grejanim zadnjim prozorom. A tu je i dugme za paljenje vozila na kontrolnoj tabli – potpuno izvanredan detalj od pre 20 godina. Od 2000. do 2003. godine proizvedeno je tačno 5.703 jedinica luksuznog, lepog i moćnog roadstera. Svaki ručno izrađen.

 

Period proizvodnje: 2000-2003.
Motori: 5,0 litara (294 kW, 400 ks), 8 cilindara
Dužina/širina/visina: 4.400 mm/1.830 mm/1.310 mm.

BMW polovni automobili ispred BMW salona

BMW POLOVNI AUTOMOBILI.

BMW Z4 Roadster (G29) tročetvrtinski bočni prikaz parkiranog vozila

BMW Z4 ROADSTER.

Potrošnja goriva i emisije CO2.

  • BMW Z4 Roadster:
    Potrošnja goriva u l/100 km (kombinovano): 7,3-6,8
    Emisija CO2 u g/km (kombinovano): 166–155


    BMW Z4 M40i Roadster:
    Potrošnja goriva u l/100 km (kombinovano): 8,0–7,8
    Emisija CO2 u g/km (kombinovano): 182-177


    Službeni podaci o potrošnji goriva, emisijama CO2, potrošnji električne energije i dometu sa električnom energijom utvrđeni su u skladu s propisanim postupkom merenja i u skladu su s Izmenama i dopunama Uredbe (EU) 715/2007. WLTP specifikacije uzimaju u obzir bilo koju dodatnu opremu u slučaju dometa. Za vozila koja su nedavno odobrena od 01.01.2021. godine, službene specifikacije postoje samo prema WLTP-u. Dalje informacije o NEDC i WLTP mernim metodama mogu se naći na www.bmw.de/wltp