QA

SVE ŠTO STE ŽELELI DA ZNATE O ELEKTRIFIKOVANIM VOZILIMA.

Pitanja i odgovori.

Sve što ste želeli da znate o elektrifikovanim vozilima.Pitanja i odgovori.

Osnovni pojmovi:

·  Elektrifikovana vozila – potpuno električna vozila, hibridi i plug-in hibridi.

·  Elekrična vozila (BEV) – vozila koja pogoni isključivo baterija visokog napona.

·  Plug-in hibridi (PHEV)  - vozila koja imaju opciju pogona na bateriju ali i klasičnog pogona na motor sa unutrašnjim sagorevanjem kada se baterija isprazni.

·  Range – popularan naziv za domet vozila odnosno koliko daleko može preći jednim punjenjem baterije

 

 

·         Koja elektrifikovana vozila BMW ima u ponudi?

BMW ima u ponudi:

1. Električna vozila

2. Plug-in hibride

·         Kako funkcioniše električno vozilo?

Za razliku od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, koji za pokretanje motora koriste energiju dobijenu sagorevanjem goriva, električno vozilo koristi energiju iz baterije, čiji kapacitet određuje domet tzv. „range“ električnog vozila. Ovo radi isključivo na struju i nema motor sa unutrašnjim sagorevanjem, te ne proizvodi emisiju štetnih gasova.

·         Koliko vozilo može preći jednim punjenjem?

Domet BMW vozila sa napunjenom baterijom je:

BMW i3 – 300km

BMW X5 xDrive45e (PHEV) – 83km

Kao i kod konvencionalnih automobila, jednim punjenjem baterije može se preći određena kilometraža i to pre svega zavisi od načina vožnje, a zatim i od mnogih drugih faktora.

Električni automobili su pretežno namenjeni za gradsku vožnju i ako ih tako razumemo, vozila iz naše ponude zadovoljavaju potrebe prosečnog vozača naših prostora. A nekad čak i višednevne potrebe.

Recimo BMW i3 po WLTP standardu ima deklarisan domet sa jednim punjenjem od 300km. Ovo je izvodljivo u idealnim uslovima, dok će realna svakodnevna vožnja okvirno omogućiti da pređete 270km sa potpuno napunjenom baterijom uz spoljnu temperaturu koja ne zahteva intenzivno grejanje kabine i uz pretpostavku da niste previše “agresivni” u vožnji. Grejanje kabine (uz dodatni opcional - toplotna pumpa) će od dometa oduzeti okvirno 40km. Ukoliko vozilo ne poseduje ovu opciju, očekujte smanjen domet za okvirno 80km. Takođe, spoljna temperatura utiče na bateriju te bi bilo idealno da se pri “pakovanju” automobila doda opcija greajanja sedišta koja sa sobom nosi i grejanje baterije čime se „poguban efekat“ niske spoljne temperature na bateriju skoro anulira.

·         Da li domet treba da bude nešto zbog čega ću se brinuti?

Zabrinutost dovoljnog dometa je briga koja je uglavnom neosnovana. Potpuno električna vozila idealna su za ljude koji mogu napuniti bateriju kod kuće ili na poslu. Danas se otvara sve više javnih punjača, posebno u gradskim područjima i duž autoputa. To znači da će ubuduće biti sve lakše i lakše putovati na duže relacije. Posebno se ističe činjenica da vozači EV vremenom steknu veštinu i svoju vožnju prilagode tako da troše minimalno baterije.

·         Na kakvim punjačima mogu puniti elektrifikovano vozilo?

Vozila se mogu puniti se puniti putem:

1. Klasične kućne utičnice (kabl za punjenje dolazi uz vozilo) - vreme punjenja okvirno 9,5 do 10,5 sati.

2. AC punjači* (trofazni punjači) - vreme punjenja okvirno 3,5 sata.

*Ovakvih punjača trenutno u Beogradu ima oko 50, ali ovu vrstu punjača možete ugraditi u svojoj garaži, ukoliko za to postoje uslovi (trofazna struja i minimum 16 Ampera po fazi). Cena ovog punjača je oko 1.100€ plus dodatne instalacije čija cena zavisi od pozicije ugradnje.

3. DC punjači- vreme punjenja oko 35min – ovo su samo javni punjači. Trenutno je u izgradnji 15 ovakvih punjača na autoputevima u Srbiji. Trenutno ih u većim gradovima ima između 10 i 15.

·         Da li se punjenje na javnim punjačima naplaćuje?

Punjenje je, za sada, na javnim punjačima svuda besplatno.

·         Postoji li mapa punjača?

Detaljnu mapu punjača možete pogledati na: https://www.plugshare.com/

·         Koliki su troškovi kućnog punjenja vozila?

Računica oko troškova punjenja na kućnoj utičnici varira od trenutka punjenja (noć/dan), stabilnosti napona u mreži, kvaliteta utičnice i slično. Okvirna računica glasi: za 42kW, koliko iznosi kapacitet pune baterije, puta cena kW daje cenu koštanja za 300km vožnje.

·         Nemam garažu, da li smem puniti automobil na produžni kabl?

Nije dozvoljeno koristiti produžne kablove prilikom punjenja.

·         Da li baterija ima rok trajanja ili neku vrstu garancije?

Garancija na bateriju je 8 godina ili pređenih 100.000 km i nakon ovoga BMW garantuje 70% kapaciteta baterije.

·         Koja je cena registracije električnih vozila?

Registracija vozila iznosi oko 23.000 rsd.

·         Koliko košta održavanje električnih vozila?

Ovaj podatak je jako bitan prilikom donošenja odluke o kupovini električnog automobila. Oni ne zahtevaju redovne posete servisu u tolikoj meri koliko to zahtevaju vozila koja imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Servis se radi jednom u dve godine bez obzira na pređene kilometre i košta okvirno 22.000 rsd.

·         Koja se još vozila BMW u svojoj ponudi, a svrstavaju se u elektrifikovana?

Druga grupa elektrifikovanih vozila koja prodajemo su hibridna vozila. BMW u svojoj ponudi ima takozvane plug-in hibride. Plug-in hibridno vozilo (PHEV) ima i motor sa sagorevanjem i električni motor. Svaki od njih može samostalno da napaja vozilo. Plug-in hibridi koriste regenerativno kočenje kao dodatni izvor energije, ali se takođe mogu priključiti na punjač kako bi napunili bateriju. Kada se električna energija istroši, tada pogon preuzima motor sa sagorevanjem, tako da ne morate brinuti o pronalaženju punjača odnosno stanice za punjenje.

·         Za koga su idealna PHEV vozila?

PHEV vozila su idealna za vozače koji žele da koriste svoje automobile na različite načine. Elektromotor možete koristiti za svakodnevne vožnje, ali takođe iskoristiti veliki raspon i fleksibilnost benzinskog motora kada idete na duže putovanje.

Na primer, kod modela BMW X5 45e deklarisani domet samo na stuju po WLTP sistemu merenja iznosi 80km. Nakon što, tokom vožnje, potrošite sav kapacitet baterije vozilo će nastaviti da se ponaša kao običan hibrid, odnosno koristiće naizmenično struju i benzin, u zavisnosti od situacije u vožnji. Odmah se postavja pitanje odakle struja ako je baterija potrošena? Svi BMW i MINI hibridi imaju sistem regenerativnog kočenja, što znači da vozilo prilikom kočenja motorom ili usporavanja pretvara kinetičku energiju u električnu, skladišti je u bateriji i koristi kako bi smanjilo potrošnju u pomenutim uslovima balansiranja između vožnje na električni ili klasičan pogon na gorivo.

·         Kako funkcioniše punjenje plug-in hibrida?

Punjenje se može vršiti ili na kućnoj utičnici ili na AC punjačima, s tim sto hibrid može maksimalno ubrzati punjenje na AC punjaču, te se baterija 50% brže napuni u odnosu na kućnu utičnicu.

Na primer, BMW X5 će provesti na kućnoj utičnici oko 9 sati da bi u potpunosti napunio bateriju, dok će mu za to na AC punjaču biti potrebno oko 6 sata.

·         Odakle struja PHEV vozilu ako je baterija potrošena?

Hibridi imaju sistem regenerativnog kočenja, što znači da vozilo prilikom kočenja motorom ili usporavanja pretvara kinetičku energiju u električnu, skladišti je u bateriji i koristi kako bi smanjilo potrošnju u uslovima balansiranja između vožnje na električni ili klasičan pogon na gorivo.

·         Koliko iznose subvencije države na kupovinu elektrifikovanih vozila?

Subvencije države na kupovinu električnih iznose 5.000€, a na kupovinu plug-in hibridnih vozila, koja imaju emisiju manju od 50g/km, iznosi 3.500€.

Zaključak:

Svaki vozač je drugačiji i ima svoje lične potrebe. Srećom, postoji mnogo različitih vrsta motora koji zadovoljavaju svaku od ovih potreba i svaka vrsta pogona nudi vozačima određene prednosti. Čak i konvencionalni automobili na benzin ili dizel imaju svoje mesto u budućnosti mobilnosti za određene korisničke grupe i za posebna područja primene.

Pročitajte više