Ljubav koja ne prestaje – Zbogom BMW i3 narandžasti

Ljubav koja ne prestaje – Zbogom BMW i3

Ljubav koja ne prestaje – Zbogom BMW i3

     

    Kako bismo model BMW i3 ispratili na pravi način, osvrnućemo se na njegovu bogatu istoriju  koja je trajala duže od jedne decenije. Retko ko zna više o prvom potpuno električnom BMW automobilu serijske proizvodnje od Vima Van Bogerta.

     

    Taj strastveni vozač električnih vozila je tokom protekle decenije prešao više od 500.000 kilometara sa nekoliko BMW i3 modela.

     

    Odmah nakon lansiranja modela BMW i3 2013. godine, na internetu su se mogli pronaći snimci nasmejanih ljudi koji su radosno prelazili svoje prve kilometre sa novim električnim BMW i3 automobilom.

    Pročitajte više

    VAN BORGET - ZALJUBLJENOST U IDEJU BMW I3.

    Van Borget - Zaljubljenost u ideju BMW i3 slika

    U to vreme, ekspert za marketing u BMW-u, Vim Van Bogert, bio je uključen u projekat koji je za cilj imao da prikaže refleksiju tog zadovoljstva na društvene mreže. Ovaj Belgijanac radio je na različitim projektima u centralnom BMW marketinškom timu od 2001. godine, gde je, pored ostalog, bio odgovoran za realizaciju sajmova, događaja, upravljanje inovacijama, kao i za marketing u maloprodaji i digitalnim medijima.

    Od 2013. godine postao je odgovoran za premijeru modela BMW i3 u okviru globalne BMW mreže. Pre nego što su prvi vozači iskusili vožnju ovim automobilom, Bogert se zaljubio u vizionarski karakter prvog potpuno električnog BMW automobila serijske proizvodnje.

    Čak i pre početka serijske proizvodnje, Van Bogert je već prelazio manje udaljenosti prototipovima, razgovarao sa dizajnerom Benoom Žakobom, sastajao se sa projektnim menadžerom Ulrihom Krancom i slušao inženjerska objašnjenja o tehničkim detaljima od eksperata poput Jensa Halbedela.

    KAKO JE POČELA PRIČA O VOZILU BMW I3.

    Kako je počela priča o vozilu BMW i3 slika.

    Upravni odbor BMW-a doneo je hrabru odluku da se u to vreme upusti u projekat elektromobilnosti vredan milijardu evra. Posebna grupa stratega, elektroinžinjera i hemičara predvođena vizionarom Ulrihom Krancom radila je pod šifrovanim imenom „Projekt i“.

    Kranc je doneo odluku da koristi znanje i talente stručnjaka BMW-a za dizajniranje BMW električnog automobila. On je pozvao eksperte BMW-a za dizajn lakih vozila iz fabrike Landšut kako bi pronašli način da se kompenzuje velika dodatna težina baterije.

    Zajedno su postigli naizgled nemoguće – kreirali su električno vozilo bez dodatne težine baterije. Taj neverovatan podvig je ostao bez premca čak i 10 godina kasnije. Sva sadašnja električna vozila mnogo su teža od svojih parnjaka sa konvencionalnim pogonom – u nekim slučajevima i po nekoliko stotina kilograma više.

    BMW I3 – REVOLUCIONARNI PROJEKAT.

    BMW i3 – revolucionarni projekat slika

    BMW i3, kao prvi električni automobil iz BMW-a, proizvodio se u fabrici u Lajpcigu od 2012. do 2022. godine. Najosobenija svojstva tog automobila su njegov jedinstveni dizajn, visok sadržaj karbona u karoseriji, zadnja vrata sa zadnjim šarkama i holistički koncept u izboru primenjenih materijala.

    U vreme prvog idejnog projekta za BMW i3 na IAA 2011. godine, oči ne samo svih zaposlenih u BMW-u, već i čitavog automobilskog sveta, bile su uprte na „Projekt i“. Kao jedan od najodgovornijih za BMW štand na IAA, Vim Van Bogert kaže: „U tom trenutku, svi su shvatili koliko je taj projekt revolucionaran. Dizajniran od nule, automobil koji ima samo bateriju dopušta drugačiju tehničku postavku, kao što je BMW i3 pokazao od samog prvog nastupa. To je bio potpuno novi koncept vozila, modifikovanih proporcija i nekonvencionalnog dizajna. Bilo je to kao da gledate kroz ključaonicu u uzbudljivu budućnost.“

    POTPUNO DRUGAČIJE ISKUSTVO U VOŽNJI.

    Potpuno drugačije iskustvo u vožnji slika.

    Nakon manje od dve godine, došlo je vreme da Van Bogert preuzme svoj prvi BMW i3 iz nove serijske proizvodnje u BMW fabrici u Lajpcigu. Dizajner Beno Žakob ciljano je opremio enterijer skromnijim i prirodnim materijalima, tu su bila i uzdignuta sedišta u prozračnom enterijeru, a čitav konncept vodio je ka potpunoj relaksiranosti vozača.

    Ta strategija i jeste imala za cilj smireniji stil vožnje, koji bi, pored ostalog, čuvao bateriju i produžavao domet. Tehnologija baterija iz 2013. godine nudila je skroman kapacitet od nešto više od20 kiovat sati, koji je omogućavao maksimalni domet od 160 kilometara, zavisno od stila vožnje.

    PLANINA – STANICA ZA PUNJENJE.

    Planina – stanica za punjenje slika

    Osim smirenog i samopouzdanog stila vožnje koji je doneo BMW i3, Van Bogert je otkrio i njegove druge osobenosti: „Moja žena i ja smo mnogo godina odlazili na odmor u Merano. Za vreme moje prve vožnje automobilom BMW i3, odabrao sam krivudavi, živopisni put preko prevoja Stelvio sa 75 kilometara nizbrdice (s vrha prevoja do Merana). Kada smo stigli tamo, baterija je bila ponovo sasvim puna usled rekuperacije tokom vožnje nizbrdo. Tada sam  shvatio da planina električnom automobilu može da posluži kao stanica za punjenje.“

    Iako je stekao pozitivno iskustvo sa punjenjem, Van Bogert je posle svog prvog BMW i3, izabrao model sa produženim dometom, gde je mali benzinski motor korišćen kao neka vrsta generatora da bi bateriji povećao domet. Ova pametna ideja olakšala je svakodnevicu, pošto je 2013. godine bilo malo stanica za punjenje. Te stanice su obično bile locirane u gradovima, pa su putovanja po seoskim putevima ili auto-putevima bila donekle avanturistička. Naposletku, punjenje električnog automobila trajalo je dugo, pošto nije postojao rezervni kanister.

    SA BMW I3 I NA DUŽE AVANTURE.

    Sa BMW i3 i na duže avanture slika

    Kako je u to vreme pitanje infrastrukture bilo izazovno, inženjeri i dizajneri su prvobitno preporučivali BMW i3 kao poželjno vozilo za gradsku vožnju. Tu se kompaktno električno vozilo najviše osećalo kao kod kuće.

    Ove karakteristike nisu sprečile Van Bogerta da redovno odlazi na duga putovanja, pa je tako sa BMW i3 modelom prelazio oko 50.000 kilometara godišnje.

    Krajem 2018. godine njegova baterija nudila je dvostruko veći kapacitet u odnosu na prvi model, uglavnom zahvaljujući ažuriranju baterije koja nudi povoljniji domet od 300 kilometara. 

    IZ GODINE U GODINU SVE VIŠE KUPACA.

    Iz godine u godinu sve više kupaca slika.

    Kraj proizvodnje BMW i3 modela ovog leta bilo je bolno za Van Bogerta: „Čak ni posle bezmalo 10 godina u proizvodnji, BMW i3 nipošto nije zastareo. To je samo po sebi izuzetno i postignuto je zahvaljujući njegovom vizionarskom konceptu. On je još superioran u odnosu na mnoge nove današnje modele u oblastima kao što je laka konstrukcija, prostranost, održivost i vrednost.“

    Mnogi od gotovo 250.000 kupaca bi se verovatno sa time saglasili. Za razliku od konvencionalnih modela, čija prodaja neprekidno opada tokom njihovog životnog veka, za BMW i3 je ona neprestano rasla sve do kraja proizvodnje.

    Van Bogert već predviđa novu karijeru za BMW i3 kao za moderan klasik: „Sa svojom karoserijom koja ne rđa zato što je od karbona, dugotrajnim baterijama, tehnologijom koja nalaže malo održavanja i oblikom koji i dalje izgleda futuristički, ima obožavaoce kojima broj nimalo ne opada.“

    Možda će budući vlasnici ponovo doživeti scene kao one iz 2013. godine, kada su prvi automobili BMW i3 prolazili gradom i navodili prolaznike da se za njim okreću. „BMW i3 je u to vreme zaista izgledao pionirski. Privlačio je ogromnu pažnju, pogotovo kod dece i mlađih punoletnika. Njima se auto dopao, prepoznali su ideje održivosti iza njega, i želeli da saznaju što više o električnoj mobilnosti“, zaključuje Van Borget.