True or False

TAČNO ILI NE?

Tačno ili ne?

PROVERAMO 10 MITOVA O ELEKTRIČNIM AUTOMOBILIMA

Nisu zabavni, skupi su, opasni – postoji mnogo mitova o električnim automobilima. Došlo je vreme da se oni provere i da se na svetlo dana iznesu činjenice. Uz pomoć eksperata BMW-a, razjašnjavamo šta je zaista istina, a šta su izmišljotine.

Pročitajte više

1. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI NEMAJU DOVOLJNO VELIKI DOMET“

Bezbroj poluistina kruži o dometu električnih automobila. Čujete kako ljudi govore da kad temperatura padne, ne možete da stignete daleko električnim vozilom. I dok je možda i bilo tako nekada sa električnim automobilima zimi, to više nije slučaj. Današnje baterije električnih automobila su poboljšane. Omogućena je značajna optimizacija sveukupnog dometa u svakodnevnom životu – čak i pri korišćenju sistema koje odlikuje intenzivno trošenje energije kao što su klima ili grejači sedišta. Konačno, domet električnog automobila i dalje zavisi od ponašanja vozača, objašnjava Karin Kriger, direktor proizvodnje uređaja u vozilu iz kompanije BMW Charging.

 

Dani kada su električni automobili morali da se zaustavljaju i pune na svakih 100 kilometara odavno su prošli. Smirenost po pitanju dometa zamenila je teskobu poznatu kao „range anxiety“. „Svakodnevni domet modela BMW i3 je do 260 kilometara. Ispitivanja pokazuju da to prevazilazi dnevne potrebe prosečnog vozača“, objašnjava dalje Karin Kriger. Ubuduće, jedno punjenje moći će da pokrije do 600 kilometara. Za dnevno korišćenje i opuštena vikend putovanja, to je više nego dovoljno – a dovoljno je čak i za odlazak na odmor.

 

Tačnost: 30%

Pročitajte više

2. „POTREBNA JE ČITAVA VEČNOST DA NAPUNITE ELEKTRIČNI AUTOMOBIL“

 

Tačno je da kad se priključi na utičnicu u domaćinstvu, bateriji električnog automobila može biti potrebna cela noć da se napuni. Sa zidnim punjačima „Wallbox“ (jakim, trajno instaliranim stanicama za punjenje kod kuće) i tehnologijom brzog punjenja, međutim, vreme punjenja može se znatno smanjiti – u većini slučajeva za oko dve trećine. Ili, kako objašnjava Benjamin Bukš, direktor proizvodnje zidnih punjača u kompaniji BMW Charging: „Punjenjem velikom snagom moguće je dovoljno dopuniti bateriju čak i za 20 minuta – otprilike koliko vam je dovoljno za pauzu za kafu.“

 

Debata o punjenju takođe obično previđa činjenicu da se većina automobila koristi za dnevnu vožnju do posla i natrag, odnosno za prosečnu udaljenost od oko 65 kilometara dnevno, što električni automobili lako mogu da pokriju samo jednim kratkim punjenjem. To je najbolje obaviti dok ste kod kuće ili na poslu, jer budućnost se vrti oko optimalizovanog punjenja - bilo to kod kuće preko noći, na poslu ili u garaži parkinga.

 

To nas dovodi do sledeće tačke kritike skeptika po pitanju električnih automobila u vezi sa punjenjem - same infrastrukture. Mada je ona možda i dalje u razvoju, stanice za punjenje električnog vozila niču svuda i sama mreža se neprekidno širi. Većina gradova već je pokrivena, a stanice za brzo punjenje sve se više grade na glavnim autoputevima. Zidni punjači postaju sve češći i u stambenim zgradama i garažama za parkiranje. Za samo nekoliko godina, biće dostupno dovoljno stanica za punjenje vozačima elektrifikovanih automobila tako da neće morati ni najmanje da brinu zbog mogućnosti da ostanu bez baterije, čak i u ređe naseljenim oblastima.

 

Tačnost: 30%

Pročitajte više

3. „LJUDI SE IZRABLJUJU KAKO BI SE PROIZVODILE BATERIJE ZA ELEKTRIČNI AUTOMOBIL“

 

Pozadina svega je činjenica da su sirovine potrebne za proizvodnju baterijskih ćelija, i u nekim krajevima sveta eksploatišu ljude kako bi ih proizveli, ali postoje alternative. Na primer, BMW je zaključio ugovore sa isporučiocima sirovina koji garantuju održivu i poštenu proizvodnju.

Od 2020, retki metali se takođe više neće koristiti, a upotreba kobalta, koji potiče isključivo iz Australije i Maroka, biće smanjena. BMW pridaje veliku važnost kompletnoj kontroli nad svojim lancem snabdevanja, i poštovanje ekoloških standarda i očuvanje ljudskih prava imaju vrhunski prioritet.

 

Tačnost: 0%

 

Pročitajte više

4. „BATERIJE SU AHILOVA PETA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA“

Još jedna često izricana kritika na račun električnih automobila jeste to da su baterije njihova Ahilova peta. Međutim, istina je da na baterije ne treba gledati sa više ili manje kritike nego na pogonske jedinice standardnih automobila, pa one zato ne treba da budu razlog za brigu. Karin Kriger napominje kako trenutno ne postoje relevantni podaci o dugovečnosti baterija za električna vozila kako bi one mogle da se uporede sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem.

 

U principu, nijedan vozač električnog automobila ne treba da brine zbog trajnosti. Kako tvrdi BMW, servisni život baterijskog paketa je specifično dizajniran za električni automobil u koji se postavlja. Od januara 2020, BMW garantuje za baterije električnih automobila trajnost do 8 godina ili 100.000 pređenih kilometara. Vlasnici el. automobila treba da upamte da brzo punjenje napreže baterije više nego konvencionalno. Međutim, uz pomoć inteligentne strategije korišćenja, očekivani životni vek baterija može se produžiti.

 

Tačnost: 50%

Pročitajte više

5. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI NISU BOLJI ZA EKOLOGIJU NEGO VOZILA SA MOTORIMA S UNUTRAŠNJIM SAGOREVANJEM“

Odakle sama električna energija potiče igra bitnu ulogu u ekološkom uticaju električnih automobila. Ako dolazi iz obnovljivih izvora energije, svakodnevna upotreba nema gotovo nikakav uticaj na okruženje. Međutim, ako se za proizvodnju struje koristi ugalj, na primer, taj uticaj je znatno veći. Drugi faktor koji utiče na ekološki uticaj el. automobila jeste proizvodnja baterija. Ali čak i ako se u obzir uzme konvencionalno proizvedena električna energija i opterećenje proizvodnje, el. automobili i dalje prednjače. Od 2017. godine, BMW je bio posvećen minimalizovanju proizvodnje CO2 u Evropi kupovinom električne energije isključivo iz obnovljivih izvora energije. Električni BMW i3, na primer, proizvodi se upotrebom struje isključivo iz obnovljivih izvora.

 

Svakodnevnom upotrebom, početni deficit CO2 električnih automobila nakon proizvodnje se relativno brzo pokriva. U poređenju sa vozilom sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem, el. automobil generiše 65.000 do 80.000 ekološki neutralnih kilometara više (zavisno od kalkulacije).

 

Moto BMW grupe je da svako električno vozilo grupe mora imati manji ekološki uticaj nego sličan automobil koji ima motor s unutrašnjim sagorevanjem. Ovo je deo holističkog pristupa, koji uključuje sve relevantne faktore kao što su lanac snabdevanja, proizvodnja, servisni život i recikliranje.

 

Tačnost: 30%

Pročitajte više

6. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI SU SKUPLJI NEGO VOZILA SA MOTORIMA S UNUTRAŠNJIM SAGOREVANJEM“

Najkraće rečeno, što je električni automobil duže na putu, to je ekonomičniji. Najnovije kalkulacije BMW-a pokazuju da je električni automobil finansijski superiorniji od vozila sa motorom s unutrašnjim sagorevanjem od kilometraže između 100.000 i 160.000 kilometara*. To obuhvata kupovinu, održavanje i korišćenje. (*ova ispitivanja se odnose na inostrana tržišta, još uvek nisu rađena u Srbiji) Kad se dostigne ta tačka, trošak proizvodnje baterije električnog vozila je pokriven. Ali čak i pre dostizanja 100.000 kilometara, pozitivni finansijski aspekti prevladaće negativne u budućnosti kako proizvodnja električnih automobila bude rasla i kako proizvodni troškovi budu padali. BMW planira da svoju ponudu do 2023. godine obogati sa najmanje još 13 potpuno električnih vozila.

 

Troškovi održavanja su isto tako znatno niži nego kad su u pitanju automobili na dizel ili benzin. Nema zamene ulja, nema provere zupčastih kaiševa – uštede se vremenom samo gomilaju. Elektromotor ima manje pokretnih delova nego motor sa unutrašnjim sagorevanjem, što znači da se manje haba. Zahvaljujući regenerativnom kočenju, morate jedino paziti na to da vam vremenom „ne zarđaju kočnice“.

 

Električna energija je i dalje jeftinija od benzina ili dizela, tako da punjenje električnog automobila manje košta.

 

Tačnost: 40%

 

Pročitajte više

7. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI SU OPASNI“

Kad god se razvija neka nova tehnologija, ljudi na nju gledaju vrlo skeptično. Da li je bezbedna? Mogu li da se pouzdam u nju? Scene zapaljenih električnih automobila i eksplozija posle nesreće spadaju u akcione filmove, u stvarnom životu električni automobili nisu opasni. Ili, kako Karin Kriger kaže: „Električni automobili su jednako bezbedni kao i vozila sa motorom s unutrašnjim sagorevanjem.“ Inače ne bi mogli da se legalno prodaju ili voze ulicom. Jedan broj sistema je ugrađen tako da garantuje njihovu bezbednost. Na primer, u slučaju nesreće, dotok energije iz baterije se odmah prekida, tako da nema rizika od strujnog udara kako za putnike, tako ni za ekipe za spasavanje. Ekipe za spasavanje su čak obučene za postupanje sa tim novim tehnologijama tako da znaju šta da rade.

U svakodnevnom životu, el. automobili su tiši od automobila sa motorima s unutrašnjim sagorevanjem kada sporije voze. To veoma umanjuje zvučno zagađenje u gradovima. Kako bi bili sigurni da će pešaci čuti električne automobile, oni proizvode veštački zvuk pri brzinama manjim od 50 kilometara na sat, i kako automobil ubrzava, taj zvuk jenjava. A kad električni automobil putuje većim brzinama, zvuk guma po asfaltu dovoljno je glasan da ga pešaci čuju.

 

Tačnost: 0%

Pročitajte više

8. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI PREOPTEREĆUJU STRUJNU MREŽU“

Jedan od najupornijih mitova u vezi sa električnim automobilima jeste to da današnje strujne mreže nisu sposobne da snabdeju energijom potpuno električna vozila. U realnosti, neće svi preći istovremeno na električne automobile tako da to neće ni predstavljati problem. Takođe, ovo će pružiti priliku za postepeno popravljanje oštećenih strujnih mreža. EV automobili štede energiju, koja bi mogla potencijalno da se vrati u mrežu kada zatreba. Ako se el. automobili sporo pune preko dana, može se pojačati korišćenje solarne energije, a tokom noći isto se može učiniti sa energijom vetra. Kako raste infrastruktura el. automobila, mreža se može ažurirati za bolje snabdevanje energetskih potreba budućnosti iz obnovljivih izvora.

 

Tačnost: 20%

Pročitajte više

9. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI SU SAMO PRIVREMENO REŠENJE“

Izgleda neizbežno da se era automobila koji imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem okonča u budućnosti i to ne samo zbog ograničene prirode naftnih izvora. Alternativne pogonske tehnologije jedina su opcija da se zaštiti ekologija i klima. Sada nije moguće predvideti da li će tržištem dominirati BEV ili FCV vozila (saznajte više: Elektrifikovana vozila). Sigurno je samo to da će potpuno električna vozila igrati u budućnosti veliku ulogu, jer samo se preko njih mogu postići ambiciozni ciljevi kada je u pitanju emisija CO2.

 

Potpuno električan automobil je savršeno sposoban da pokrije vašu svakodnevnu vožnju. Interesantna alternativa baterijama jesu automobili sa tehnologijom gorivnih ćelija. Hibridni električni automobili već su prošli kroz fazu tranzicije. Bez obzira na njihov oblik, električna vozila su automobili budućnosti.

 

Tačnost: 20%

Pročitajte više

10. „ELEKTRIČNI AUTOMOBILI NISU ZABAVNI ZA VOŽNJU“

Da li su električni automobili zabavni za vožnju? Odgovor je nedvosmisleno „Da“. Garantujemo da ćete se, čim vam stopalo nagazi na akcelerator (više to ne možemo nazivati papučicom za gas), složiti sa nama. Ništa ne može da se meri sa glatkim i gotovo bešumnim startom automobila. Sve je to lišeno napora. Za razliku od vozila sa motorom s unutrašnjim sagorevanjem, koje mora da postigne određeni broj obrtaja u minutu kako bi krenulo, elektični automobili postižu puni obrtni moment istog trena. Želite li da pobedite u izazovu pred crvenim svetlom semafora? Onda vam je bolje da sednete u e-automobil! Skretanje je isto tako lako. Razlog je to što su relativno teške baterije obično locirane u donjem stroju automobila, što obezbeđuje nisko težište i bolju stabilnost. BMW električni automobil nikada neće tražiti da bilo šta žrtvujete.

 

Osim toga, kako definišete zadovoljstvo u vožnji? Glatko putovanje kroz seoske predele u električnom automobilu nedvosmisleno dočarava taj izraz, a dodatno spoznaja da štedite novac i doprinosite ekologiji ujedno za rezultat ima sasvim novo iskustvo vožnje.

 

Tačnost: 0%

Pročitajte više