Sve vazzno o PHEV vozilima

SVE VAŽNO O PHEV VOZILIMA.

Sve važno o PHEV vozilima.

SVE ŠTO STE ODUVEK HTELI DA ZNATE O PHEV VOZILIMA I JOŠ PONEŠTO

Kakva osoba bi najviše cenila hibridni plug-in BMW? Kako funkcioniše svakodnevni život uz jedan PHEV? S kojim mitovima treba raščistiti i koje strahove treba otkloniti? Dva istinska stručnjaka u oblasti PHEV vozila – prodajni savetnik iz BMW-a i vlasnik modela BMW 530e – govore o svojim iskustvima.

Pročitajte više

Stručnjaci svoje vrste: Rosario Mesana je svojevrsni “proizvodni genije” za BMW i vozila od 2015. radi kao prodajni savetnik u BMW salonu u Štutgartu. Takođe, on je jedan od onih koje prvo treba kontaktirati kada je tema plug-in hibridni BMW model. Naravno da ima “omiljenog klijenta”: Volker Šal je zaljubljenik u plug-in hibride, i već je stekao poprilično iskustvo u svakodnevnoj vožnji svog BMW-a 530e. Pored toga, zbog svog bliskog kontakta sa ljudima iz prodajnog salona i velikog interesovanja za plug-in hibride, povremeno testira i druge hibridne BMW plug-in modele – i sa zadovoljstvom deli svoja zapažanja i zabeležene podatke sa proizvođačem. Apsolutno veruje u ovu tehnologiju, i presrećan je što doprinosi u daljem unapređenju. “Kada je došlo vreme da kupi sebi auto, g. Šal mi je postavio pitanja koja prevazilaze svakodnevnu rutinu vezanu za plug-in hibride,” priseća se Rosario Mesana uz osmeh. “Zato sam morao dodatno da se angažujem. Od tada smo u stalnom kontaktu i razmenjujemo informacije. Što se tiče BMW AG, kompaniji je zlata vredan ovako iskusan i posvećen klijent.”

U razgovoru koji sledi, dva stručnjaka objasniće nam kako da maksimalno iskoristimo hibride ako već znamo koje su prednosti pogona i koliko je sve to povezano sa uživanjem u vožnji.

Pročitajte više

Prvo i osnovno pitanje za dvojcu koji se u praksi bave plug-in hibridima jeste: Ko u stvari treba da razmotri kupovinu jednog PHEV-a? „To u potpunosti zavisi od ličnih afiniteta u vožnji i to prvo treba definisati”, kaže Volker Šal – i odmah počinje da objašnjava svoj profil i afinitete. Ovaj 54-godišnjak radi kao dobavljač u razvojnom sektoru automobilske industrije i putuje uglavnom iz profesionalnih razloga. “Godišnje pređem između 10.000 i 12.000 kilometara, od čega najveći deo budu razdaljine kraće od 50 kilometara. To je idealno, zbog toga što to otprilike odgovara dometu električnog pogona sa napunjenom baterijom. Uz malo iskustva i prave kombinacije kraćih deonica i vožnje po auto-putu, nije teško postići prosečnu potrošnju od 3 do 4 litra na 100 kilometara.” Volker Šal je u svom BMW 530e prešao nekih 25.000 kilometara i ne bi ga menjao. “Možda jedino za nekog šestocilindraša, samo zato što je kod njih motor tiši i rafiniraniji,” dodaje uz osmeh.

Što se tiče podesnosti, plug-in hibrid ide rame uz rame sa SUS motorima – ističe Rosario Mesana. “Ali to je i dalje potrebno pojašnjavati klijentima, uz malo ubeđivanja”. Takozvana “zabrinutost zbog dometa,” koju mnogi povezuju isključivo sa električnim vozilima nije problem, posebno kod plug-in hibrida: “Kraće deonice i gradska vožnja do 40-50 kilometara mogu se pokriti električnim pogonom, dok se za deonice do 500 kilometara aktivira benzinski agregat, te je jedan rezervoar goriva sasvim dovoljan. Zato hibridi kombinuju najbolje od oba sveta. Znači, kad je profil vozača odgovarajući, efikasnije od toga ne može.” Volker Šal se osvrće i na iskustvo u vožnji. “Samo treba da probate. Povrh svega je uživanje u vožnji – na primer u BMW 530e, sa 41 KS takozvanog XtraBoost-a, koji automatski bira pogon u zavisnosti od situacije. Ubrzanje je takvo da se meri čak sa potentnijim sportskim automobilima,” tvrdi Volker Šal uz osmeh. “Uživanje u vožnji je u srcu ovog brenda ali ga plug-in hibridi vode jedan korak dalje.”

Pročitajte više

Pitanje za stručnjake: Da li su oni koji voze plug-in hibride obazriviji u vožnji? “Drugačije vozite,” odgovara Rosario Mesana. “Bolje ste organizovani, vaša vožnja je predvidljiva.” “Koristim električni pogon što više mogu,” dodaje Volker Šal. “Moja ambicija je da stignem do kuće na električni pogon i ako je baterija skoro prazna, da maksimalno iskoristim domet pogona. Meni je to motiv. Rizik ne postoji jer je benzinski agregat uvek na raspolaganju.” Dodatna prednost je to što su sistemi savršeno koordinisani prema navigaciji i aktivnom navođenju rute. Recimo, čim izaberete režim hibridnog pogona, čim uđete u gradske uslove, auto odmah prelazi na električni pogon. U većini slučajeva i ne primetite da ste u tom režimu vožnje jer je auto inače veoma tih. U najboljem slučaju primetite promenu jedinica mera za obračun prosečne potrošnje koja sa litara prelazi na kilovate ili obrnuto. “Tu na scenu stupa ideja o zaštiti sredine, posebno kada se u računicu uzmu propisi koji se odnose na regulisanje saobraćaja u centru grada,” dodaje Rosario Mesana. “BMW je već postavio eDrive zone i to u nekih 80 gradova po Nemačkoj. Čim uđete u takvu zonu, sistem se automatski prebacuje na električni pogon, bez potrebe da vozač interveniše.” Nova funkcija vodi računa da se potencijali plug-in hibrida maksimalno iskoriste. Povećani udeo električnog pogona ne optimizuje isključivo kategoriju efikasnosti već i smanjuje krajnje operativne troškove korisnika.

Pročitajte više

Uživanje u vožnji je jedno; zelenija vožnja je nešto drugo – kako stvari stoje u domenu efikasnosti i ekonomičnosti plug-in hybrida? “Savršeno rešenje leži u tome da generišete maksimalnu količinu energije iz trenja, uz pomoć našeg fotovoltnog sistema, kako ja to inače radim,” dodaje Volker Šal uz osmeh. “To naravno znači da je motiv za što češću upotrebu električnog pogona isključivo ekonomski.” Ako želite da zaista efikasno koristite e-pogon, potrebno je da znate svaki detalj svog vozila – i treba, recimo, da znate šta znači “termalni preduslov”. “Memorija visokonaponskog plug-in hibrida najbolje radi na sobnoj temperaturi,” objašnjava Rosario Mesana. “Odgovarajuće okruženje za punjenje baterije – idealno garaža – presudno utiče na efikasnost baterije. Ako je ipak, auto parkiran napolju, verovatno na temperaturi ispod nule, memorija visokonaponske baterije mora se podesiti preko aplikacije ili menija u vozilu. Na taj način se memorijskoj jedinici visokonaponske baterije omogućava da postigne optimalan domet u kilometrima.” Volker Šal svim zaljubljenicima u PHEV preporučuje još jedno zlatno pravilo za ekonomičnu vožnju: stepen napunjenosti baterije mora uvek biti visok. “Nemojte se opuštati zato što znate da je benzinac uvek tu da reaguje, priključite taj kabl u utičnicu. Kad god imam priliku, ja dopunim bateriju.”

Ne treba dugo slušati ova dva stručnjaka da postane jasno da je najvažniji faktor za proboj hibridne tehnologije - znanje. Rosario Mesana i Volker Šal očigledno provode dosta vremena i ulažu dosta energije u razbijanje mitova i dezinformacija. Na primer: “Jedna od najčešćih zabluda je pretpostavka da će dva kompleksna pogonska sistema naškoditi autu,” pojašnjava Rosario Mesana. “Dodatna zabluda je da su plug-in hibridi dosta teži, što onda utiče na povećanje potrošnje konvencionalnog goriva.” I u ovim slučajevima ova dva praktičara, svaki iz svog ugla, predstavljaju pažljivo prikupljene dokaze: “Ako vozite BMW 530e na konvencionalni pogon auto-putem potrošnja mu je ista kao i kod bilo kog klasičnog benzinca slične klase. U kombinaciji oba pogona, ja sam se uverio da su plug-in hibridi uvek ekonomičniji za svakodnevnu upotrebu”. I pored toga, oba stručnjaka se slažu da plug-in hibridi nisu baš za svakoga, bez obzira na sve navedene prednosti. “Za sve one koji prelaze preko 50.000 kilometara godišnje, tj. za sve one koji često idu na duga putovanja, plug-in hibridi nisu pravi izbor – za sada,” kaže Rosario Mesana. “Naravno da će se to promeniti jer se efikasnost baterije i domet stalno poboljšavaju.” Osim tehničkog razvoja, drugi presudni kriterijum za upotrebu plug-in hybrida je infrastruktura punjačkih stanica. “Moje prvo pitanje u razgovoru sa klijentom uvek se odnosi na to da li će moći da instalira punjač kod kuće. Za vlasnike porodičnih kuća, instalacija BMW wallbox sistema nije nikakav problem. Ali za one koji žive u zgradama i kompleksima, kućni saveti moraju se složiti sa eventualnom ugradnjom instalacije za punjenje. To se pre svega ostalog mora razjasniti.”

Pročitajte više

I nakon jednog kratkog razgovora sa Rosariom Mesanom i Volkerom Šalom, njihova euforija i ubeđenost postaju veoma zarazne – pa ipak, bar oni tako misle, biće potrebno još mnogo obrazovnog rada kako bi koncept hibridnih vozila bio implementiran. “Na primer, od skeptika stalno slušam priče da će samo sofisticirane tehnologije gorivih ćelija omogućiti elektromobilnost,” kaže Rosario Mesana. “Tu stvari preuzimamo na sebe –povedemo ih u vožnju,” odgovara Volker Šal. “A onda dobiju zabavu, tih pogon u punoj snazi.” Volker Šal je već ubedio rodbinu i prijatelje u sve prednosti PHEV. U tom kontekstu, obojica ističu nešto što nema oblik ali ima izuzetnu moć ubeđivanja, zbog čega priče o hibridima ne mogu nikako biti preterane: “Tišina, tišina u vožnji – to je odmah ubedilo moju suprugu da uzmemo Seriju 5 u PHEV verziji,” kaže Volker Šal. Rosario Mesana dodaje: “Nakon napornog dana na poslu sa svim tim kontaktima i razgovorima, najčešće isključim audio sistem u svom plug-in hibridu na putu do kuće i jednostavno uživam u opuštajućoj vožnji. E to je pravi luksuz.”

Pročitajte više